Ministerie VWS en Sense lanceren campagne tegen ongewenst gedrag
Heb je zin? Vind je het lekker? Vond je het fijn? Het zijn belangrijke vragen waarmee jongeren voor, tijdens en na een intiem moment hun seksuele wensen en grenzen bespreekbaar kunnen maken. Om jongeren te motiveren hierover een gesprek te voeren en zo ongewenst gedrag te voorkomen, heeft het ministerie van VWS, in samenwerking met Sense, deze week de campagne 'Zin? Lekker? Fijn? – Praat met elkaar over wat je wel en niet wil' gelanceerd.
De nieuwe campagne wil jongeren stimuleren om zich meer vrij te voelen in het maken van hun (seksuele) keuzes.
Daarvoor is een mantra ontwikkeld, een hulpmiddel, waarmee ze voor, tijdens of na een intiem moment het gesprek kunnen aangaan: Zin? Lekker? Fijn? Elk moment is het juiste moment om te praten over wat je wel en niet wil. Deze drie simpele vragen helpen hierbij.
Als eerste is het vóór een intiem moment belangrijk om aan jezelf of de ander te vragen: Heb je zin? En zo ja, waar heb je zin in? Tijdens een intiem moment is het goed om jezelf of de ander te vragen: Is het lekker? Vinden jullie het nog steeds leuk? Na afloop is het belangrijk om elkaar te vragen: vond je het fijn? Deze vragen maken het praten over flirten, zoenen, aanraken of seks een stuk makkelijker.
Moeilijk
Uit een recente flitspeiling blijkt dat één op de vijf jongeren en jongvolwassenen het moeilijk vindt om te praten met de ander over wat ze wel en niet willen bij intiem contact zoals knuffelen, zoenen of met elkaar naar bed gaan.
Vier op de vijf jongeren vindt het belangrijk om met de ander te praten over wat ze wel en niet willen op seksueel gebied of bij intiem contact. Negen op de tien vinden het belangrijk om te weten te komen wat de ander op dat gebied wel en niet wil. Van de meisjes geeft tweederde meestal of altijd aan wat hun grenzen en wensen zijn bij een intiem contact of op seksueel gebied. Van de jongens doet de helft dat. Een kwart doet dit soms.
Meerjarige campagne seksuele gezondheid
De campagne loopt tot 4 oktober en is gericht op alle jongeren tussen de 17 en 25 jaar. De campagne is ontwikkeld door het ministerie van VWS in samenwerking met Sense en maakt deel uit van een meerjarige campagne seksuele gezondheid. Hierbij zijn Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM betrokken.
In posters, radiospotjes, online posts en video’s op social media staan de verhalen van jongeren zelf centraal. Zij laten zien hoe zij zelf het gesprek zijn aangegaan, dat jongeren zich nergens voor hoeven te schamen en dat ze er niet alleen voor staan. Op sense.info vinden jongeren tips om zelf ook het gesprek te voeren.