Veilig Thuis ook in 2021 via chat bereikbaar
Ook dit jaar kunnen slachtoffers, omstanders en plegers via de chat rechtstreeks bij een medewerker van Veilig Thuis advies vragen over de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De 26 regionale Veilig Thuis organisaties hebben de tijdens de coronacrisis geïntroduceerde chatmogelijkheid verlengd tot - in ieder geval - eind 2021.
Om Veilig Thuis tijdens de coronacrisis op een laagdrempelige manier bereikbaar te houden, werd op 25 mei 2020 de landelijke chatfunctie geïmplementeerd bij alle Veilig Thuis-organisaties.
Sinds de introductie is er veel gebruik gemaakt van de chatmogelijkheid. Gemiddeld wordt er zo’n 350 keer per week serieus gechat met een medewerker van Veilig Thuis. Niet alleen wordt er advies gevraagd door omstanders, ook mensen die vragen hebben over hun eigen situatie weten de chat te vinden.
De chatfunctie voldoet, ziet ook het Landelijk Netwerk Veilig Thuis. Voorzitter Debbie Maas: “Medewerkers van Veilig Thuis geven aan dat door de chatfunctie mensen eerder contact opnemen met Veilig Thuis. Daardoor kan Veilig Thuis ook in een eerder stadium advies geven. De verwachting is dat dat hierdoor de kans op escalatie of verergering van het geweld kleiner wordt.” Ook wordt via de chat een nieuwe doelgroepen bereikt. Maas: “Een kleine 10 procent van de mensen die chatten is jonger dan 18 jaar. De meeste mensen die gebruik maken van de chat zijn slachtoffers en omstanders.”
Al met al genoeg redenen om de chatfunctie in ieder geval ook heel 2021 open te houden, vindt ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een goede aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De VNG vindt het heel belangrijk dat de regionale Veilig Thuis organisaties – zeker in deze coronaperiode – laagdrempelig en op meerdere manieren bereikbaar zijn.
Contact opnemen
Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. De Veilig Thuis medewerker achter de chat of telefoon luistert en stelt en beantwoordt vragen. De medewerker kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners, zodat een gezin geholpen kan worden.
Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week operationeel. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst.