Sensoor heet voortaan de Luisterlijn
Prinses Beatrix heeft vandaag in Beeld en Geluid in Hilversum de nieuwe naam van Sensoor onthuld: de Luisterlijn.
Deze naam legt uit wat het belangrijkste is in de gesprekken die via de Luisterlijn worden gevoerd, namelijk luisteren.
Volgens de organisatie is de nieuwe naam aansprekend, herkenbaar en toegankelijk. "In de WMO is opgenomen dat er voor elke Nederlander 24/7 een anoniem luisterend oor moet zijn. Deze nieuwe naam is begrijpelijk voor elke Nederlander. Zo wordt het nog makkelijker om mensen te bereiken die behoefte hebben aan een luisterend oor."
Vrijwilligers
De Luisterlijn, voorheen Sensoor, is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die een anoniem luisterend oor biedt. Vanuit 28 locaties door het hele land voeren zo’n 1.500 vrijwilligers dag en nacht ruim 315.000 gesprekken per jaar, via telefoon, chat en mail. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten.
Fusie
Op 1 januari 2019 fuseert De Luisterlijn met de nu nog zelfstandige hulplijnen in Amsterdam en Utrecht. De verwachting is dat het aantal contacten de komende jaren flink gaat stijgen. In 2018 pakten de Luisterlijnvrijwilligers al ruim 30 duizend keer váker de telefoon op dan vorig jaar. Daarnaast groeide het aantal chatgesprekken met bijna 40 procent.