Fusie telefonische hulplijnen
Sensoor de landelijke luisterlijn en de nu nog zelfstandige hulplijnen in Amsterdam en Utrecht fuseren op 1 januari 2019 tot één landelijke hulplijn. Volgens directeur Monique van Bijsterveld krijgt de nieuwe organisatie meer slagkracht en zichtbaarheid en kan ze op termijn meer mensen een luisterend oor bieden.
De besturen van de Telefonische Hulpdienst Utrecht, de Hulplijn Amsterdam en Sensoor, de landelijke luisterlijn, hebben woensdag hun handtekening onder een fusievoorstel gezet. De fusiepartners zien het bundelen van expertise en een landelijk opererend telefonisch netwerk als de grootste voordelen van de samenwerking.
Groeiende behoefte
De fusie komt voort uit de wens van het ministerie van VWS één landelijke dekkend nummer te hebben voor de dienst ‘Luisterend Oor’. In Nederland is in de WMO geregeld dat iedereen toegang heeft tot een telefonische of digitale hulpdienst. De voorheen lokaal georganiseerde telefoondiensten werkten al in toenemende mate samen.
De telefonische hulpdiensten voorzien met de gesprekken via de telefoon, mail en chat in een grote en sterk groeiende behoefte. Sensoor de landelijke luisterlijn ontving in 2017 ruim 450.000 oproepen die leidden tot 350.000 gesprekken en meldt een stijging van 10 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Door de fusie kunnen de 1.500 vrijwilligers vanaf volgend jaar jaarlijks zo’n 500.000 oproepen van mensen die een luisterend oor zoeken bij zorgen, verdriet en eenzaamheid verwachten.